welcome

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

خوش آمدید

نیاز به همکاری شما در این وبلاگ داریم

شما می توانید مطالب مفید خود را متناسب  با  موضوعات وبلاگ  به ایمیل ارسال کنید


چند درخواست

1 از همه پست ها بازدید کنید

2-برای همه مطالب نظر بگذارید

3-از لینک ها نیز دیدن کنید

شعبه 3 این وبلاگ

شعبه 4 این وبلاگ


 

 

 

کسر های تلسکوپی

اگر مخرج کسر شامل ضرب دو عدد باشد و تفاضل این دو عدد در صورت وجود داشته باشد می توان کسر را به تفاضل دو کسر با صورت 1 و مخرج آن دو عدد تجزیه کرد.مثال:

کسر های مصری و مسلسل

نور چیست ؟

نور صورتي از انرژي است كه توسط اجسام داغ تابش مي شود.

 نور چگونه منتشر مي شود؟

 در يك محيط يكنواخت مثل هوا، نور در همه جهت ها به صورت خط راست منتشر مي شود. دليل حركت مستقيم نور تشكيل سايه در پشت اجسام كدي است.

 

 

پاسخ دهيد1:

1- چرا از بيرون يك جعبه فلزي يا تخته اي، اشياي درون آن ديده نمي شود، اما درون يك ظرف شيشه اي از بيرون ديده مي شود؟

2- چند ماده شفاف و چند ماده غير شفاف را كه مي شناسيد نام ببريد.

پاسخ 1: جعبه فلزي يا تخته اي اجسام كدر هستند و نمي توانند نور را از خود عبور دهند، اما ظرف شيشه اي جسم شفاف است و مي تواند نور را از خود عبور دهد.

پاسخ 2: شيشه، آب، نفت، هوا ماده هاي شفاف و فلز، چوب، قير ماده هاي غير شفاف يا كدر هستند.

 چشمه نور چيست؟

 محلي كه از آنجا نور تابيده مي شود، منبع يا چشمه نور مي نامند.

 چشمه هاي نور چند نوعند؟

 دو نوع: چشمه نقطه اي - چشمه گسترده.

 چشمه نقطه اي نور چگونه است؟

 هرگاه منبع تابش نور به صورت روزنه اي كوچك باشد، آنرا چشمه نقطه اي نور مي نامند.

 چشمه گسترده نور چگونه است؟

 هرگاه منبع تابش نور بزرگ باشد چشمه گسترده نور ناميده مي شود. در واقع هر چشمه گسترده شامل تعداد زيادي چشمه نقطه اي است. مانند خورسيد يا يك لامپ روشن.

باريكه نور

 پرتو نور چيست و چگونه نشان داده مي شود؟

 يك باريكه خيلي نازك نور را پرتو مي نامند. پرتو نور توسط يك خط راست با پيكاني كه جهت انتشار نور را نشان مي دهد، نمايش داده مي شود.

جهت تابش نور    

 

وسيله هاي آزمايش: چراغ قوه - يک تکه مقواي نسبتاً ضخيم - پرگار - قيچي - تيغ - نوارچسب.
١- از مقوا دايره اي به اندازه ي سطح شيشه چراغ قوه ببريد.
٢- شکافي به عرض يک تا دو ميليمتر مطابق شکل (٤-٢-الف) بر روي مقوا ايجاد کنيد.

شکل ٤-٢

٣- مقوا را بر دهانه ي چراغ قوه طوري نصب کنيد که آن را به طور کامل بپوشاند و از اطراف دهانه ، نور بيرون نيايد.
٤- در مکاني که خيلي روشن نباشد، چراغ قوه را مطابق شکل (٤-٢-ب) در لبه ي ميز ، نگهداريد.
٥- چراغ قوه را روشن کنيد، باريکه ي نور را بر سطح ميز خواهيد ديد.

جواب: ازمايش را مطابق دستور كار انجام مي دهيم. مشاهده مي شود باريكه نور به خط مستقيم حركت مي كند.

 

 

 ١- براي نشان دادن انتشار نور به خط راست آزمايشي را طراحي و اجرا کنيد.
٢- گزارشي از کار خود را به کلاس ارائه دهيد.

جواب: مطابق شكل مقابل در وسط سه مقوا سوراخ هاي كوچكي ايجاد مي كنيم و يك وجه آنها را طوري تا مي كنيم كه بتوانند بطور قائم بايستند. سپس شمعي را روشن مي كنيم و مقوا هارا طوري در مقابل شمع پشت سر هم رديف مي كنيم كه وقتي از طرف ديگر نگاه ميكنيم. شمع روشن را ببينيم. در صورتيكه يكي از مقواها را اندكي جابجا كنيم ديگر شمع را نخواهيم ديد. اين آزمايش نشان مي دهد كهنور به خط مستقيم حركت مي كند.

 

 سايه چگونه تشكيل مي شود و بر چند نوع است؟

 هرگاه جسم كدري را در مقابل چشمه نوري قرار دهيم در پشت جسم فضاي تاريكي پديد مي آيد كه آنرا سايه مي نامند. سايه به دو صورت توسط چشمه هاي نقطه اي و گسترده ايجاد مي شود. در چشمه نقطه اي فقط سايه تشكيل مي شود اما در چشمه گسترده علاوه بر سايه نيم سايه نيز ظاهر مي شود.

شکل ٤-٣- انتشار نور از چشمه ي نقطه اي به خط راست و وجود جسم کدر در مسير نور، سبب تشکيل سايه در طرف ديگر جسم کدر شده است.

 

موج هاي مكانيكي

موج هاي مكانيكي

انتقال انرژي بين دونقطه به چندطريق مي تواندصورت بگيرد؟

انتقال انرژي بين دونقطه يابين دوجسم به دوطريق مي تواند صورت بگيرد:به وسيله انتقال ماده يا به طريق موج.درطريق اول ماده اي انرژي راباخود از نقطه اي به نقطه ديگر منتقل مي كند.مثلابه وسيله جريان آب يا باد انرژي منتقل مي شود.يا وقتي سنگي را به طرف شيشه اي مي اندازيد،انرژي دست شما ازطريق سنگ به شيشه منتقل شده و آنرا مي شكند و غيره.در طريق دوم انرژي به وسيله موج منتقل مي شود.مثلا انتقال انرژي صوتي ازيك بلندگو به اطراف ،يا انتقال امواج راديو و تلويزيون ازفرستنده به گيرنده ،ياانتقال انرژي گرمايي به وسيله نور از خورشيد به زمين و غيره.

تذكر:

دراين فصل به دليل اهميت امواج درانتقال انرژي به مطالعه موج مي پردازيم.

امواج ازنظرماهيت چندنوع اند؟

دونوع:امواج مكانيكي و امواج الكترومغناطيسي.

امواج مكانيكي

از ارتعاش اجسام ومواد كشسان موج مكانيكي توليدمي شود.اين امواج براي توليدوانتشاربه محيط هاي مادي نيازدارندمثل امواج صوتي،امواج زلزله،امواج روي يك تارمرتعش و...

 

 

 

امواج الكترومغناطيسي

اين امواج ازارتعاش بارهاي الكتريكي توليدمي شوند و مي توانند بدون نياز به محيط مادي درخلاء نيزمنتشرشوند.هرچند كه درمحيط هاي مادي نيزتحت شرايطي توان انتشاردارند.

تذكر:

دراين فصل فقط امواج مكانيكي بررسي خواهدشد.

محيط كشسان

به هرمحيطي كه مثل كش يا فنرخاصيت ارتجاعي داشته باشد،محيط كشسان مي گويند.درواقع محيط كشسان به گونه اي است كه هرگاه درآن اختلال ياتغييرشكلي ايجاد كرده و محيط را به حال خود رها كنيم، نيروهاي كشساني ايجاد شده بين اجزاي محيط آنرا به حالت اوليه خود بر مي گرداند . بيشتر جامدها و مايع ها و گازها خاصيت كشساني دارند.مثلا اگر تيغه اي فنر را خم كرده و رها كنيم ، تيغه فنر به حالت اول بر مي گردد . بنابراين ، تيغه فنري محيط كشسان است.

طنابي رامطابق شكل مقابل (الف)كشيده وبين دونقطه A وB محكم كنيد.اكنون بادست مانندشكل(ب)جزيي ازطناب راپايين بكشيدورهاكنيد.به اين ترتيب تغييرشكلي درآن ايجادكنيد.رفتاربعدي طناب رامشاهده ونتيجه مشاهده هاي خودرابه كلاس گزارش كنيد.همين آزمايش رابايك فنرتكراركنيد.

جواب:

وقتي طناب رامي كشيم وسپس رهامي كنيم،برآمدگي ايجادشده به حالت اوليه خودبرمي گردد اما آن قسمت طناب به دليل داشتن سرعت اوليه دوباره درطرف ديگر(بطرف بالا)حركت مي كندودوباره برمي گردد.يعني طناب خاصيت كشساني ازخودنشان مي دهد.به اين ترتيب درطناب يك موج ايجادشده ودرطول آن به حركت درمي آيد.اگرهمين آزمايش رابايك فنرانجام دهيم همان اتفاق مي افتد.

تپ چیست ؟

هرگونه تغييرشكل دريك محيط يكسان راتپ مي نامند.

انتشاريك تپ چگونه است؟

هرگاه تغييرشكلي(وياآشفتگي)دريك جزء ازمحيط كشساني كه به حال تعادل است،ايجادمي كنيم،به علت وجودنيروي كشساني بين اجزاي محيط،آن تغييرشكل،درمحيط جزء به جزء منتقل مي شودوپيش مي رود.تغييرشكل ايجادشده درمحيط راتپ وانتقال تپ درمحيط راانتشارمي گوييم.

  

سنگ كوچكي راازبالاي سطح آب آرام استخرو يا بركه اي رهاكنيد و آنچه راكه رخ مي دهدبه دقت مشاهده كنيد.نتيجه مشاهده خودراتجزيه وتحليل كنيدوتوضيح دهيدكه چه نيرويي درسطح آب باعث انتشارتپ ايجادشده مي شود.وآيادراين انتشار،مولكول هاي آب همراه تپ،منتقل مي شوندياخير؟

جواب:

دراثربرخوردسنگ باسطح آب،آن قسمت ازمولكولهاي آب كه باسنگ برخوردكرده اندبه طرف پايين رانده مي شوند.امابه دليل وجودنيروي كشش سطحي بين مولكولهاي آب،سطح آب خاصيت كشساني داردومولكولهاي پايين رفته دوباره به طرف بالامي آيندوعمل نوسان مولكولهاچندبارتكرارمي شود.به اين ترتيب چندين تپ ايجادمي شودكه درسطح آب به صورت دايره هايي بامركزمشترك شروع به انتشارمي كنند.نكته مهم آن است كه درانتشارتپ درسطح آب (ياهرمحيط مادي ديگر)ماده منتقل نمي شودبلكه انرژي ازذره اي به ذره مجاورخودمنتقل ميشودوعمل انتشارصورت مي گيرد.

 

قطارموج ياموج رونده

ازاتصال چندتپ متوالي وانتشارآنهاقطارموج ياموج رونده به وجودمي آيد.مثلاهرگاه به يك طناب كشيده شده چندضربه متوالي بزنيم،درطول آن قطارموج ايجادمي شود.يااگرضربات آرام ومتوالي به سطح اب بزنيم،درسطح آن امواج رونده به وجودمي آيد.

موج سينوسي

اگريك جزء ازمحيط كشساني كه درحال تعادل است راباحركت هماهنگ ساده به نوسان درآوريم،بانوسان آن جزء تپ هاي متوالي درمحيط توليدمي شوندكه به دنبال يكديگردرمحيط منتشرشده است.دراين حالت مي گوييم درمحيط((موج))توليدومنتشرشده است.اين موج راموج سينوسي مي ناميم.

چشمه موج ؛ بسامد موج ؛سرعت انتشار موج چگونه است ؟

چشمه موج چيست؟

چشمه موج،نوسانگري است كه مي تواندبابسامد و دامنه ثابتي ،حركت نوساني ساده انجام دهد.دياپازون يكي ازوسيله هايي است كه به عنوان چشمه موج درآزمايش هابه كاربرده مي شود.اين وسيله يك تيغه يو(U)شكل است كه دسته اي به آن متصل است واگرضربه اي به يكي ازشاخه هاي آن بزنيم،هردوشاخه به نوسان درمي آيند.

 

 

طول موج و فاز

طول موج چيست؟

طول موج برابرپيشروي موج درمدت يك دوره است.طول موج رابا λ نشان مي دهندويكاي آن متراست.درشكل زيرطول موج يك موج رونده نشان داده شده است.

نقاط هم فازچگونه اند؟

نقاطي ازمحيط انتشارموج كه فاصله آنهاازيكديگرمضرب صحيحي ازطول موج (λ)يامضرب زوجي ازنصف طول موج(λ/2)باشدبايكديگر هم فاز هستند .يعني در يك وضعيت نوساني(به يك فاصله ازنقطه تعادل ودريك طرف محور)قراردارند.اگرفاصله دونقطه از يكديگر را باDX  نشان دهيم،براي اين نقطه ها داريم:

 

به اين ترتيب درشكل بالا نقاط A و B و C و D همه بايكديگرهم فازاند.

نقاط درفازمخالف چگونه اند؟

نقاطي ازمحيط انتشارموج كه فاصله آنهاازيكديگرمضرب فردي ازنصف طول موج باشد،بايكديگردرفازمخالف انديعني دروضعيت نوساني متقابل(به يك فاصله ازنقطه تعادل امادردوطرف اين نقطه)قراردارند.براي اين نقطه هاداريم:

 

درشكل قبل نقاط(A' وA )- (B' وB )-(C' , C )با يكديگر در فاز مخالف قراردارند.

روي شكل قبل(٤-٨ كتاب) نقطه هاي ديگري كه هم فازاند و نيز نقطه هايي كه بايكديگر در فاز مخالف اند را نام ببريد.

جواب:

نقاط 'A و 'B و 'C و 'D نيزبايكديگر هم فازاند و نيزنقاط 'A با B و 'B با C و 'C با D درفاز مخالف قرار دارند.

رابطه طول موج بابسامدوسرعت انتشارآن چگونه است؟

اگرزمان انتشارموج رابراي يك دوره درنظربگيريم(t=T)،مسافتي كه موج دراين مدت مي پيمايدبرابرطول موج خواهدبود.يعني  x=l .نتيجه مي شود:

 

 

سيم يك ساز زهي را كه با نيروي 4N كشيده شده و جرم واحدطول آن 10gr/m است،بابسامد 400Hz به نوسان درمي آوريم.طول موج به وجود آمده و سرعت انتشار آنرا حساب كنيد.

جواب:

 

 

اگردرمثال قبل نيروي كشش سيم رانصف كنيم،بسامدوطول موج درسيم چگونه تغييرمي كند؟

جواب:

بسامدموج ثابت مي ماندزيرابسامدموج درسيم برابربسامدچشمه ايجادكننده موج است.اماباتوجه به رابطه   باتغيير F ،مقدارV وازآنجامقدار l تغييرمي كندبطوريكه:

 

موج صوتی

دید کلی

  • تصور شما از موج صوتی چیست؟
  • چرا وقتی به یک شی ضربه می‌زنیم صدا تولید می‌شود؟
  • فکر می‌کنید که صوت می‌تواند در خلا منتشر شود؟
  • پدیده‌هایی مانند تداخل ، انعکاس و ... در مورد صوت چگونه بررسی می‌گردند؟
  • امواج صوتی جزو کدام گروه از امواج عرضی یا طولی است؟

    هوا دارای خاصیت ارتجاعی می‌باشد هنگامی که یک لایه از مولکولهای هوا به جلو رانده می‌شود، این لایه به نوبه خود لایه دیگری را به جلو می‌راند و خود به حال اول بر می‌گردد. لایه جدیدی نیز لایه دیگری را به جلو می‌راند و به همین ترتیب این عمل بارها و بارها تکرار می‌گردد تا انرژی به پایان برسد. این جابجایی مولکولها اگر بیش از 16 مرتبه در ثانیه تکرار می‌گردد صدا بوجود می‌آید. هر رفت و برگشت لایه هوا یک سیکل نام دارد و تعداد سیکل در ثانیه تواتر یا بسامد یا فرکانس نامیده می‌شود.



img/daneshnameh_up/0/09/tuning_fork_wave_animated.gif

موج صوتی چیست؟


امواج صوتی ، امواج مکانیکی طولی هستند. این فیزیک امواج می‌توانند در جامدات ، مایعات و گازها منتشر شوند. ذرات مادی منتقل کننده این فیزیک امواج ، در راستای انتشار موج نوسان می‌کنند. فیزیک امواج مکانیکی طولی در گستره وسیعی از بسامدها به وجود می‌آیند و در این میان بسامدهای فیزیک امواج صوتی در محدوده‌ای قرار گرفته‌اند که می‌توانند گوش و مغز انسان را برای شنیدن تحریک کنند.

این محدوده تقریبا از 20 هرتز تا حدود 20000 هرتز است و گستره شنیده شدنی نامیده می‌شود. فیزیک امواج مکانیکی طولی را که بسامدشان زیر گستره شنیده شدنی باشد امواج فرو صوتی ، و آنهایی که بسامدشان بالای این گستره باشد ، امواج فراصوتی گویند.

تولید صوت


هر گاه به جسمی ضربه می‌زنیم لایه‌های هوا بین دست ما در جسم جابجا می‌شوند و اگر این جابجاییها بیش از 16 بار در ثانیه باشند، صدا ایجاد می‌شود. برای اینکه بهتر بتوانیم نقش اندامهای گفتار را در تولید آواهای زبان فارسی مورد مطالعه قرار دهیم، ابتدا به نظر می‌رسد لازم است مطالب مختصری درباره چگونگی تولید آوا یا صوت ارائه کنیم.
آوا یا صوت از ارتعاش مولکولهای هوا حاصل می‌شود. ارتعاش یعنی حرکت مولکولهای هوا از جای خود در مسیر معین و بازگشت آنها به جای اولیه. این پدیده فیزیکی را اصطلاحا موج می‌نامیم. برای آنکه بتوانیم یک تصویر تقریبی از طرز بوجود آمدن موج صوتی را مجسم کنیم پاندولی را در نظر می‌گیریم. اگر وزنه پاندول را به یک طرف کشیده آن را رها سازیم، پاندول با سرعت ، به منتهی الیه طرف دیگر رفته دوباره در همان مسیر بجای اول می‌گردد. این حرکت به دفعات زیاد صورت می‌گیرد، ولی در هر دفعه خط سیر آن اندکی کوتاهتر می‌شود تا اینکه وزنه پاندول دوباره به حالت اولیه یعنی سکون در آید.
وزنه پاندول در این حرکت ، لایه‌ای از مولکولهای هوا را با خود به جلو می‌راند و این عمل موجب می‌شود که در یک سوی وزنه ، رقت مولکولی در سوی دیگر تراکم مولکولی ایجاد شود. رقت یعنی زیاد شدن فاصله بین مولکولها و تراکم یعنی کم شدن فاصله آنها. اگر با دو دست یک لاستیک را بکشیم طول لاستیک زیاد می‌شود یا به سخن دیگر ، لاستیک کش می آید.
علت این موضوع آن است که فاصله بین مولکولها در قسمتهای میانی لاستیک زیاد شده و مولکولها بین دو سر لاستیک زیاد شده و مولکولها به طرف دو سر لاستیک کشانده می‌شوند و در نتیجه فاصله میان مولکولها در دو سر لاستیک کم می‌شود. بدین ترتیب در قسمت میانی لاستیک رقت مولکولی و در دو سر آن تراکم مولکولی ایجاد می‌شود. اکنون اگر دو سر لاستیک را رها کنیم مولکولها دوباره به جای اولیه خود بر می‌گردند.


خاصیت ارتجاعی هوا

هوا نیز دارای همین خاصیت ارتجاعی است، منتهی به مراتب بیشتر از لاستیک. هر رقت و تراکم مولکولی در هوا موجب رقت و تراکمهای دیگر می‌گردد. بدین معنی که ، هنگامی که یک لایه از مولکولهای هوا به جلو رانده می‌شود این لایه به نوبه خود لایه دیگری را به جلو می‌راند و خود به حال اول بر می‌گردد. لایه جدیدی نیز لایه دیگری را ، و به همین ترتیب این عمل بارها و بارها تکرار می‌گردد تا انرژی به پایان برسد. این جابجایی مولکولها اگر بیش از 16مرتبه در ثانیه تکرار گردد صدا بوجود می‌آید.

اگر کتابی را از ارتفاع معینی به طرف زمین رها کنیم بر اثر سقوط کتاب ، فشار هوای بین کتاب و زمین زیاد می‌شود و این فشار ، مولکولهای هوا را به اطراف می‌راند. مولکولهای رانده شده به نوبت مولکولهای مجاور خود را به جلو رانده و خود به حالت اول بر می‌گردند. این عمل آنقدر تکرار می‌شود تا انرژی حاصل از سقوط کتاب به پایان برسد. هنگام تماس کتاب با زمین صدایی به گوش می‌رسد، در صورتی که در اثنای سقوط آن صدایی شنیده نمی‌شود.

علت این است که هنگام تماس کتاب با زمین ، بر اثر زیاد بودن مقدار انرژی جابجا شدن مولکولها یا همان رقت و تراکم هوا خیلی بیشتر از 16 مرتبه در ثاینه است و به این علت صدای حاصله قابل شنیدن می‌باشد. هر رقت و تراکم یک سیکل نام دارد و تعداد سیکل در ثانیه تواتر یا بسامد نامیده می‌شود. بنابراین ، وقتی می‌گوییم فرکانس (تواتر) موج مثلا 500 سیکل است، یعنی 500 مرتبه رقت و تراکم در مولکولهای هوا ایجاد شده است. هر قدر بسامد بیشتر باشد صدا به اصطلاح زیرتر است و نیز قدر بسامد کمتر باشد صدا اصطلاحا بمتر است.

چشمه فیزیک امواج فروصوتی و فراصوتی

فیزیک امواج فروصوتی که با آنها سروکار داریم معمولا توسط چشمه‌های بزرگ تولید می‌شوند. امواج زمین لرزه‌ای از آن جمله‌اند. بسامدهای بالای مربوط به فیزیک امواج فراصوتی را می‌توان به وسیله ارتعاشات کشسان یک بلور کوارتز که بر اثر تشدید با یک میدان الکتریکی متناوب در بلور القا شده است ، ایجاد کرد. به این طریق می‌توان بسامدهای فراصوتی به بزرگی 6x108 هرتز تولید کرد. طول موج متناظر با این بسامد در هوا در حدود 5x10-5 سانتی‌متر است که همان حدود طول موج نور مرئی است.

مشخصات فیزیکی

جابجایی یا ارتعاش مولکولهای هوا در تمام جهات صورت می‌گیرد و بسته به مقدار انرژی موجود ، هر لایه از مولکولها مسافتی را طی می‌کنند. به سخن دیگر هر چه انری بیشتر باشد مسافتی را که موج می‌پیماید بیشتر است. طول مسافتی را که هر طبقه از مولکولهای هوا طی نموده و دوباره به جای اولیه خود بر می‌گردد دامنه نوسان نامند. هر چه آن مسافت زیادتر باشد صدا بلندتر است. بلندی صدا را با زیر و بمی آن نباید اشتباه کرد، زیرا بلندی صدا مربوط به تعداد ارتعاش در ثانیه است.

بنابراین صدای ممکن است بم ولی بلند باشد. بالعکس صدای دیگری ممکن است زیر ولی کوتاه باشد. اگر امواج صوتی در مسیر حرکت خود به جسمی از قبیل پرده گوش برخورد کنند و آن را به همان اندازه مرتعش سازند، ارتعاش پرده گوش بوسیله اندامهای گوش داخلی به مراکز اعصاب شنوایی منتقل گشته و در نتیجه صدا شنیده می‌شود و عکس العمل لازم صادر می‌شود.



تصویر

چشمه فیزیک امواج شنیده شدنی

فیزیک امواج شنیده شدنی در تارهای مرتعش (بلندگو ، طبل) ایجاد می‌شوند. همه این عناصر مرتعش به تناوب هوای پیرامون خود را در حرکت به طرف جلو ، فشرده و در حرکت به طرف عقب ، رقیق می‌کنند. هوا این آشفتگیها را بصورت موج از چشمه به خارج انتقال می‌دهد. این فیزیک امواج به هنگام وارد شدن در گوش ، احساس صوت را بوجود می‌آورند. موجهایی که تقریبا متناوب هستند و یا تعداد کمی از مؤلفه‌های تقریبی متناوب را شامل می‌شوند، احساس خوشایندی بوجود می‌آورند (اگر شدت خیلی زیاد نباشد) اصوات موسیقی از این جمله‌اند. صوتی که شکل موج آن متناوب نباشد ، بصورت نوفه شنیده می شود. نوفه را می‌توان برهمنهشی از امواج متناوب دانست که در آن تعداد مؤلفه‌ها خیلی زیاد است.

یک آزمایش ساده

دو سر یک سیم فولادی به طول یک متر و به قطر یک میلیمتر را که کشیده شده و بوسیله دو قطعه سنگ یا آهن محکم شده است ، در نظر می‌گیریم. حال اگر وسط سیم را به کناری کشیده و رها کنیم صدایی شنیده نمی‌شود، در صورتی که ارتعاش آن کاملا به چشم دیده می‌شود. ولی اگر یک طرف سیم را به کنار یک لنگه در تخته‌ای متصل کنیم و آزمایش را دوباره انجام دهیم، صدای آن کاملا شنیده می‌شود، با وجود آنکه ارتعاش آن مشهود نیست. علت این امر آن است که در دفعه اول هوای مجاور سیم بجای اینکه تراکم و انبساط پیدا کند، روی سیم لغزیده است و در مرتبه دوم هوای مجاور لنگه در ، مجال لغزیدن و رسیدن به کنار آن را قبل از تجدید ارتعاش نداشته است.

امواج صوتی در جامدات و مایعات

همانطور که درون هوا ارتعاشات طولی توام با تراکم و انبساط منتشر می‌شود، به همان طریق نیز ارتعاشات طولی توأم با تراکم و انبساط در داخل مایعات و جامدات انتشار پیدا می‌کنند. اگر میله فلزی را برای لحظه کوتاهی در امتداد خودش کشیده و رها کنیم ، تراکم و انبساط در طول میله انتشار پیدا خواهد کرد و همین طور اگر نقطه‌ای از جسم جامد را مرتعش سازیم (به عنوان مثال با چکش به گوشه یک قطعه سنگ یا فلز بزنیم) تراکم و انبساط به شکل سطوح کروی در تمام جسم مرتعش منتشر می‌شوند.

مخصوصا نباید چنان کرد که انتشار تراکم و انبساط درون اجسام مختص به ارتعاشات شنیدنی است، بلکه هر نوع ارتعاش با هر فرکانس ممکن است در آنها انتشار یابد. تنها فرقی که جامدات و مایعات در انتقال صوت با هوا و گاز دارند در زیاد بودن سرعت انتشار صوت در آنهاست.



img/daneshnameh_up/c/c3/W0615E11.JPG

مشاهدات تجربی

  • چیزی که در موقع انتشار صوت در هوا انتقال می‌یابد، هوا نیست. به دلیل اینکه صدای هواپیما از ابر و دود غلیظ عبور کرده و به ما می‌رسد. بدون آنکه ابر را پراکنده ساخته و با خود به طرف ما بیاورد.

  •   هوا در حین انتشار صوت جلو  و عقب می‌رود. یعنی مرتعش می‌شود. برای مشاهده این امر کافی است یک قطعه فیلم عکاسی را بین دو انگشت گرفته و در مقابل آن با آواز بلند بخوانیم، در اینصورت حرکت رفت و آمد تند فیلم را به خوبی در محل اتصال انگشتان خود با فیلم حس می‌نماییم.

  • عبور فیزیک امواج صوتی در هوا با کم و زیاد شدن فشار (انبساط و تراکم) همراه می‌باشد. در جدار لوله صوتی سوراخی درست کرده و سپس ورقه نازک کاغذی روی آن می‌چسبانیم و از خارج به این کاغذ پاندول سبک ساده از چوب آقطی آویزان نموده و لوله را بطور افقی نگاه به بالا و پایین رفتن می‌کند. اگر تنها هوا حرکت می‌کرد و اختلاف فشار در آن وجود نداشت پاندول رفت و آمد نمی‌کرد زیرا حرکت ارتعاشی هوای درون لوله موازی با سطح کاغذ بوده و ممکن نبود که تولید حرکت متناوب در ورقه کاغذ بنماید.

  • در نتیجه وجود همین انبساط و تراکم ، در فیزیک امواج صوتی ، اختلاف چگالی متناوب پیدا می شود. زیرا اگر تغییر فشار را در فیزیک امواج صوتی قبول کنیم لازم است که تغییر چگالی در آنها رانیز قبول کنیم. به کمک چندین پاندول که در طول لوله صوتی افقی بطریق فوق آویزان کرده‌ایم می‌توانیم ثابت کنیم که هنگام ایجاد صوت در لوله ، پاندولی که نزدیکتر به دهانه لوله است زودتر از پاندولهای دیگر به ارتعاش در می‌آید.

    پس وقتی قسمتی از هوای درون لوله در داخل آن به سمت انتهای آن حرکت کرده و قسمت دیگری از هوای درون لوله ساکن است، ناچار چگالی قسمتی که بین این دو قسمت متحرک و ساکن قرار دارد ، تغییر کرده است. موضوع وجود اختلاف چگالی در هوای مرتعش عملا به تحقیق رسیده است و از تغییر چگالی هوا در موقع ارتعاش که باعث تغییر ضریب شکست می‌شود، استفاده کرد. و فیزیک امواج صوتی را به کمک جرقه الکتریکی عکسبرداری نموده‌اند.

 

ادامه در ادامه مطلب

جالب ترین آزمایش فیزیک

جالب ترین آزمایش فیزیک

 

دانلود

زندگی نامه خواجه نصیر الدین توسی

 

زندگی نامه خواجه نصیر الدین توسی

ادامه نوشته

ماشین بخار

ماشین بخار

یک نمودار طرح وار از یک نیروگاه ابتدایی بخار در شکل الف زیر نشان داده شده است. نحوه‌ی کار چنین دستگاهی را می توان با دنبال کردن تغییرات فشار و حجم جرم ثابت کوچکی از آب هنگامی که از چگالنده، از طریق دیگ بخار به داخلاتاقک انبساط می رود و دوباره به چگالنده باز می گردد، دریافت. آب داخل چگالنده در فشاری کمتر از فشار اتمسفر و در دمایی کمتر از نقطه‌ی جوش متعارف قرار دارد. این آب توسط یک تلمبه وارد دیگ بخار می شود که فشار و دمای آن به مراتب بیشتر است. داخل دیگ بخار آب ابتدا تا نقطه ی جوش گرم شده و سپس تبخیر می شود، این دو فرآیند تقریبا در فشار ثابت صورت می گیرند. آن گاه در همان فشار بخار ابر گرم می شود.

ماشین بخار

 شکل الف نیروگاه ابتدایی بخار

سپس به درون یک سیلندر جریان می یابد و در آن جا به طور تقریبا بی دررو در مقابل یک پیستون و یا یک دسته پره های توربین، انبساط پیدا می کند، تا این که فشار و دمای آن کاهش یابد و به فشار و دمای چگالنده برسد. بالاخره در چگالنده در همان دما و فشار اولیه، بخار تقطیر و به آب تبدیل می شود و چرخه کامل می گردد.

 

نحوه‌ی عمل واقعی ماشین بخار شامل چندین فرآیند است که تحلیل دقیق مسئله را مشکل می سازد. این فرآیندها عبارتند از:

 

  •  1) شتاب و تلاطمی که اختلاف فشار لازم برای جریان بخار از یک قسمت دستگاه به قسمت دیگر ایجاد می کند
  • 2) اصطکاک
  •  3) رسانش گرما از طریق دیواره ها در طی انبساط بخار
  • 4) انتقال گرما در اثر اختلاف دمای بین کوره و دیگ بخار.

 

یک تقریب مرتبه ی اول برای حل مسئله ماشین بخار با اتخاذ بعضی فرض های ساده ساز امکان پذیر است، گرچه در عمل این فرض ها به هیچ وجه تحقق یافتنی نیستند، لااقل حد بالایی برای بازده چنین دستگاهی به دست می دهند، و چرخه ای تعریف می کنند که به چرخه ی رانکین موسوم است و می توان به کمک آن رفتار واقعی یک ماشین بخار را مورد بحث قرار داد.

ماشین بخار

شکل ب: نمودار pv ی چرخه‌ی رانکین

 

در شکل  ب سه منحنی همدمای آب در نمودار PV نشان داده شده اند: یکی درماشین بخار متناظر با دمای چگالنده است، دیگری در

ماشین بخاربرای دمای دیگ بخار و یک منحنی سوم که در دمای باز هم بالاتر ماشین بخار قرار دارد. منحنی های خط چین به ترتیب، منحنی های مایع و بخار اشباع شده اند. در چرخه ی رانکین تمام فرآیندها خوش رفتار فرض می شوند، و لذا مشکلات ناشی از شتاب، تلاطم، اصطکاک و اتلاف های گرمایی حذف می گردند. چرخه ی رانکین از نقطه 1، که معرف حالت lb 1 آب مایع اشباع شده در فشار چگالنده است شروع می‌شود و شامل شش فرآیند زیر است:
 
ماشین بخار تراکم بی درروی آب در فشار دیگ بخار (فقط یک تغییر دمای خیلی کوچک در طی این فرآیند انجام می گیرد).
ماشین بخارگرم کردن هم فشار آب تا نقطه ی جوش.
ماشین بخارتبخیر هم فشار و هم دمای آب و ایجاد بخار اشباع شده.
ماشین بخار ابر گرم کردن بخار به طور هم فشار و تبدیل آن به بخار ابر گرم در دمایماشین بخار.
ماشین بخار انبساط بی درروی بخار و تبدیل آن به بخار مرطوب.
ماشین بخار تراکم هم فشار و هم دمای بخار و تبدیل آن به آب اشباع شده در دمایماشین بخار .
 

 در طی فرآیندهایماشین بخار، ماشین بخار و ماشین بخار گرما ماشین بخاراز یک منبع داغ وارد دستگاه می شود، در صورتی که در طی فرآیند تقطیر ماشین بخار، گرمایماشین بخارتوسط سیستم به یک منبع که در دمای ماشین بخار قرار دارد داده می شود. این فرآیند چگالش باید وجود داشته باشد تا شیستم را به حالت اولیه ی 1 باز گرداند. از آن جا که در طی چگالش آب همیشه گرما دفع می شود،ماشین بخار نمی تواند مساوی صفر شود، لذا گرمای ورودیماشین بخار نمی تواند کاملا تبدیل به کار شود.

 

 

 

خورشید شطرنجی ناسا

مجموعه‌ای از تصاویر خورشید در طول‌موج‌های مختلف نشان می‌دهند چگونه رصد خورشید در طول‌موج‌های مختلف به آشکار ساختن زوایای مختلفی از سطح خورشید و اتمسفر آن کمک می‌کند.

به گزارش فاکس‌نیوز، تصاویر رنگارنگ که رصد‌خانه دینامیک ناسا به همراه دیگر تلسکوپ‌های زمینی و فضایی از خورشید در طول‌موج‌های مختلف به ثبت رسانده،‌ هیچ شباهتی به صفحه گرد و زرد‌رنگی که همیشه از ستاره عظیم زمین می‌بینیم ندارد.

تلسکوپ‌های ویژه زمینی یا فضایی ناسا می‌توانند طیف‌هایی رنگارنگ از خورشید را فراتر از آنچه در برابر چشم انسان مرئی است، رصد کنند و ناسا دقت زیادی در مشاهده تصاویر به ثبت رسیده توسط این تلسکوپ‌ها به خرج می‌دهد، تصاویری که هر یک قطعه‌ای از اطلاعات درباره ترکیبات مختلف سطح خورشید و اتمسفر آن را در خود دارند.

ناسا برای نمایش دادن تنوع طول‌موج‌های مورد مطالعه خود،‌ تصویری رنگارنگ شبیه به لحافی چهل تکه را از خورشید به نمایش گذاشته که در آن می‌توان تکه‌هایی سبز،‌ آبی،‌ بنفش، نارنجی، سرخ،‌زرد و دیگر رنگ‌ها را از خورشید مشاهده کرد.

به گفته کارن سی فوکس از مرکز گودارد ناسا، در این تصویر نور سبز آبی،‌ نمایشگر نوری با حرارت پنج‌هزار و 500 انگستروم است که از ماده‌ای با درجه حرارت 10 هزار درجه فارنهایت، یعنی همان سطح خورشید می‌تابد. نور فرابنفش شدید با درجه 494 انگستروم از اتم‌هایی بیرون می‌تابد که حرارت آنها 11 میلیون درجه فارنهایت است از این رو این رنگ طول موجی مناسب برای رصد شعله‌های خورشیدی است.

به گفته سی‌فوکس با مشاهده خورشید در طول‌موج‌های مختلف که به واسطه تلسکوپ‌های دینامیک خورشیدی یا SDO، تلسکوپ استریو و تلسکوپ سوهو انجام می‌گیرند، دانشمندان می‌توانند چگونگی حرکت ذرات و حرارت را درمیان اتمسفر خورشید ردیابی کنند.

طول‌موج‌هایی که ناسا در تصاویر مختلف مورد مطالعه قرار داده و در انگستروم محاسبه کرده از این قرارند:

- 4500 انگستروم یا Å: نمایانگر سطح خورشید یا فوتوسفیر

1700 Å: نمایانگر سطح خورشید و لایه‌ای از اتمسفر آن به نام کروموسفیر است که درست در بالای فوتوسفیر واقع شده و مرز آغاز افزایش حرارت است.

1600 Å: نمایانگر ترکیبی در میان بخش بالایی فوتوسفیر و منطقه‌ای به نام منطقه انتقال است،‌ منطقه‌ای در میان کروموسفیر و کرونا که درجه حرارت در آن به سرعت بالایی افزایش پیدا می‌کند.

304 Å: این نور از کروموسفیر و منطقه انتقال تابیده می‌شود.

171 Å: این طول موج نمایانگر اتمسفر خورشید یا همان کرونا در زمان خاموشی آن است. همچنین نمایانگر قوس‌های مغناطیسی غول‌پیکری به نام حلقه‌های کرونایی است.

193 Å:نمایانگر بخشی داغتر از کرونا و مواد بسیار داغتری از خورشید است.

211 Å: نمایانگر بخش‌هایی بسیار داغتر و فعال‌تر مغناطیسی در کرونای خورشید است.

335 Å: این طول موج نیز نمایانگر بخشی داغتر و مواد بسیار داغی از کرونای خورشید است.

94 Å: این نور بخش‌هایی از کرونا را در حین شعله‌های خورشیدی مشخص می‌کند.

131 Å: داغترین مواد درون شعله‌های خورشیدی.

* انگستروم یا Å یکای طولی برابر با ۱۰ به توان منفی 10 متر است

سایت های شیمی

سایت های شیمی

علم کریستالوگرافی
http://www.ornl.gov
شرکت ALVIM
http://alvim.netfirms.com
پلیمرهای نوری
http://www.bentecservices.com
تجهیزات دستگاه‌های صنعتی وآزمایشگاهی
http://www.doric-vas.com
خصوصیات محاسباتی گازها
http://www.genspect.com
شرکت ITU
http://itu.jrc.cec.eu.int
دستگاه‌های اندازه‌گیری
http://www.lasers-inc.com
آزمایشگاه ملی OAK RISGE
http://neutrons.ornl.gov
تکنولوژی باریکه‌های یونی
http://www.norsam.com
شیمی پلاسما
http://plasma-processing.com
لغت‌نامه علم پلاسما
http://www.plasmas.com
کانون شیمی‌دانان امریکا
http://www.scisoc.org
شرکت Baron
http://www.baronconsulting.com
باشگاه نانو فناوری
http://www.nanoclub.ir
تدریس شیمی عمومی
http://www.cac.yorku.ca
مرجع آزمایشگاهی ساختگی
http://www.damocles10.com
خصوصیات ترمودینامیکی مواد
http://www.ddbst.de
علوم دارویی
http://www.delphianalytical.com
شرکت Digichrom
http://www.digichrom.com
شرکت Delta NU
http://www.deltanu.com
شرکت DSB
http://www.dsbscience.com
سازمان همکاری کننده در سرویس‌های شیمیایی
http://www.datavalidator.com
انجمن شیمی مهندسین کانادا (EIC)
http://www.eic-ici.ca
جامعه‌ی الکتروشیمی
http://www.electrochem.org
کنترل کیفی
http://www.epa.gov
دانشکده‌ی شیمی دانشگاه نیویورک
http://www.esf.edu
دانشکده‌ی علوم بیولوژیکی دانشگاه Essex
http://www.essex.ac.uk
آنالیزهای شیمیایی
http://www.fullsense.com
محصولات شیمیایی آروماتیک و حلال‌های آلیفاتیک
http://www.gadiv.com
تحقیق در زمینه‌های دارویی
http://www.genedata.com
گروه شیمی جوی دانشگاه Hampshire
http://www.gac.sr.unh.edu
بیولوژی مولکولی و آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی
http://www.gmotesting.com
مرکز شیمی GSC
http://www.gsc2000.com
مرکز تحقیقاتی GSI
http://www.gsi.de
انجمن بیوشیمی جمهوری اسلامی ایران
http://www.biochemiran.com
پایگاه اطلاع رسانی شیمی ایران
http://www.shimi.ir
سایت اینترنتی گروه شیمی
http://www.cdcdc.com
مرکز آموزشی فرزانگان قم
http://www.jumptochem.com
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
http://www.irannano.org
مهندسی شیمی
http://www.ijcce.ac.ir
پترو دانش افزار
http://www.daneshafzar.ir/fa
مهندسان شیمی ایران
http://www.irche.com

 

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

زندگی نامه آیزاک نیوتن

 

زندگی نامه آیزاک نیوتن

ادامه نوشته

عنصر های جدید اضافه شده به جدول مندلیف

عنصر های جدید اضافه شده به جدول مندلیف

پس از دو دهه فعاليت پژوهشي با مشارکت دانشمندان ، دو عنصر جديد کشف و به جدول ˈمندليفˈ افزوده شد

به گزارش ايرنا، روزنامه رسمي ˈراسيسکايا گازتاˈ روز جمعه در گزارش خود نوشت: مراسم نامگذاري رسمي اين دو عنصر در مسکو برگزار شد و در آن ˈکاتسوکي تاموتسيˈ رييس اتحاديه بين المللي شيمي تئوري و تجربي شرکت داشت.

بر پايه اين گزارش، عنصر 114 ˈفلروفيمˈ با حروف اختصاري Fi و عنصر 116 هم ˈليورموريمˈ با حروف اختصاري Lv نامگذاري شدند.

اين دو عنصر در آزمايشگاه واکنش‌هاي هسته‌اي ˈفلروفˈ روسيه وابسته به موسسه پژوهش‌هاي هسته‌اي اين کشور کشف شد و رياست گروه دانشمندان را ˈيوري اوهانسيانˈ عضو آکادمي روسيه برعهده داشت.

گروه دانشمندان اين دو عنصر را با استفاده از دستگاه‌هاي سانتريفوژ ويژه (شتاب دهنده‌ها) کشف کردند.

اتحاديه بين المللي شيمي تئوري و تجربي ماه مي گذشته به کاشفان اين دو عنصر اجازه نامگذاري آنها را داد.

دانشمندان مرکز ليورمور  دو دهه با دانشمندان مرکز پژوهش‌هاي هسته‌اي روسيه در شهر ˈدوبناˈ (در حومه مسکو) براي به دست آوردن عناصر جديد و فوق العاده سنگين همکاري داشتند.

ˈيوري اوهانسيانˈ عضو آکادمي علوم روسيه گفت: هدف آزمايش‌ها، به دست آوردن عناصر جديد نيست، بلکه اثبات وجود ˈجزيره باثباتˈ را به عنوان هدف دنبال مي‌کنيم.

وي افزود: محيط پيرامون ما در جهان از 83 عنصر شيميايي تشکيل يافته که سبک‌ترين آن هيدروژن با عدد اتمي يک و سنگين‌ترين عنصر اورانيوم با عدد اتمي 92 مي‌باشد.

اوهانسيان گفت: اما زماني در سيستم منظومه شمسي در هنگام شکل گيري زمين، عناصر شيميايي بيشتري وجود داشت، ولي بسياري از آنها تجزيه شدند.

دانشمند روس گفت: عناصري که تجزيه شدند سنگين وزن بودند و سال‌هاي طولاني يک تئوري علمي وجود داشت که مي‌گفت همه عناصر داراي عدد اتمي بالاي 100 ناپايدار هستند و در طول زمان بسيار کوتاهي حدود 20 ثانيه تجزيه مي‌شوند.

وي خاطرنشان کرد: اما تئوري جديدي به دست آمده که بر اساس آن در بين عناصر سنگين به اصطلاح ˈجزيره باثباتˈ وجود دارد و عناصر واقع در اين محدوده مي‌توانند مدت بسيار طولاني پايدار بمانند و در حال حاضر اين موضوع براي دانشمندان بسيار مهم و جذاب است.

دانشمند روس خاطرنشان کرد: اتحاديه بين المللي شيمي تئوري و تجربي گروه کاري مشترکي را ايجاد کرده است که به تعيين اولويت براي به دست آوردن عناصر بي نام 113، 115، 117 و 118 جدول مندليف مي‌پردازد و اين عناصر هم توسط دانشمندان روس سنتز شده‌اند

 


الکترولیز

 

الکترولیز

ادامه نوشته

زندگی نامه جیمز وات

 

زندگی نامه جیمز وات

ادامه نوشته

۹ اختراع عجیب توماس ادیسون !

 

۹ اختراع عجیب توماس ادیسون !

ادامه نوشته

تمام تگ های html




< a > برای ايجاد يک لنگر به کار می رود .

2 < abbr > برای ايجاد يک مخفف برای يک عبارت بزرگتر به کار می رود .

3 < acronym > برای ايجاد يک مخفف برای يک عبارت بزرگتر به کار می رود .

4 < address > برای نوشتن يک آدرس در متن به کار می رود .

5 < area > مشخص کننده يک ناحيه در نقشه های تصويری است .

6 < b > برای توپر کردن نوشته ( Bold ) به کار می رود .

7 < base > برای تعيين خواص پايه در يک صفحه به کار می رود .

8 < bdo > قلم نوشته را به صورت نوشته های محيط های کدنويسی کامپيوتر در می آورد .

9 < big > باعث بزرگتر نمايش داده شدن نوشته در يک متن می شود .

10 < blockquote> برای ايجاد يک نقل قول به کار می رود .

11 < body > بدنه اصلی محتويات صفحه وب را تشکيل می دهد .

12 < br > برای ايجاد يک خط جديد به کار می رود .

13 < button > برای ايجاد دکمه های وب به کار می رود .

14 < caption > برای تعيين عنوان يک جدول به کار می رود .

15 < cite > باعث نمايش کج نوشته به کار می رود .

16 < code > برای نمايش متن همانند محيط های برنامه نويسی به کار می رود .

17 < col > برای دسته بندی گروهی از ستون های يک جدول به کار می رود .

18 < colgroup > برای دسته بندی گروهی از ستون های يک جدول به کار می رود .

19 < dd > برای ايجاد ليست های معنی به کار می رود .

20 < del > برای نمايش متن حذف شده درصفحه به کار می رود .

21 < div > برای تقسيم فضا در صفحات وب به کار می رود .

22 < dl > برای ايجاد ليست های معنی به کار می رود .

23 < dt > برای ايجاد ليست های معنی به کار می رود .

24 < em > برای نمايش نوشته به صورت کج به کار می رود .

25 < fieldset > برای ايجاد يک کادر به دور محتويات خود به کار می رود .

26 < form > برای ايجاد يک فرم در صفحه به کار می رود .

27 < h1 > تا < h6 > برای ايجاد انواع تيترها در نوشته به کار می رود .

28 < head > در برگيرنه اطلاعات کلی درباره سند وب است .

29 < hr > برای ايجاد يک خط در عرض صفحه به کار می رود .

30 < html > محدوده اصلی کد HTML يک صفحه را تعيين می کند .

31 < i > برای نمايش نوشته به صورت کج به کار می رود .

32 < img > برای قرار دادن تصوير در صفحه به کار می رود .

33 < input > برای ساختن انواع کتنرل های HTML به کار می رود .

34 < ins > برای مشخص کردن متن های جديد وارد شده در يک صفحه به کار می رود .

35 < kbd > برای نمايش متن همانند محيط های برنامه نويسی به کار می رود .

36 < label > برای ايجاد يک عنوان ( نماد متنی ) در صفحه به کار می رود .

37 < legend > برای ايجاد عنوان يک کادر fieldset به کار می رود .

38 < li > برای تعريف يک آيتم در ليست به کار می رود .

39 < link > برای برقراری ارتباط بين صفحه با يک فايل خارجي به کار می رود .

40 < map > برای ايجاد يک نقشه تصويری به کار می رود .

41 < meta > در بر گيرنده اطلاعات کلی درباره محتويات يک صفحه جهت استفاده موتورهای جستجو است .

42 < noscript > برای تعيين جايگزين يک اسکريپت در يک صفحه به کار می رود .

43 < object > برای پيوند يک شی خارجی با صفحه به کار می رود .

44 < ol > برای ايجاد ليست های ترتيبی به کار می رود .

45 < optgroup > برای دسته بندی گزينه های يک ليست به کار می رود .

46 < option > برای ايجاد يک ليست در صفحه به کار می رود .

47 < p > برای ايجاد يک پاراگراف در صفحه به کار می رود .

48 < param > برای تعيين تنظيمات زمان اجرای يک شی خارجی در صفحه به کار می رود .

49 < pre > برای نمايش متن به همان صورت اوليه به کار می رود .

50 < q > برای ايجاد يک نقل قول به کار می رود .

51 < samp > برای نمايش متن همانند محيط های برنامه نويسی به کار می رود .

52 < script > برای تعيين يک اسکريپت در صفحه به کار می رود .

53 < select > برای ايجاد يک ليست باز شو به کار می رود .

54 < small > برای نمايش متن به صورت کوچکتر به کار می رود .

55 < span > برای تقسيم متن به کار می رود .

56 < strong > برای نمايش درشتر متن به کار می رود .

57 < style > برای قالب بندی تگ های HTML و صفحات به کار می رود .

58 < sub > برای ايجاد يک زير نويس به کار می رود .

59 < sup > برای ايجاد يک انديس به کار می رود .

60 < table > برای ايجاد جداول به کار می رود .

61 < tbody > شامل محتويات و بدنه اصلی يک جدول می شود .

62 < td > برای ايجاد يک خانه جدول به کار می رود .

63 < textarea > برای ايجاد يک کادر متن به کار می رود .

64 < tfoot > برای تعيين عنوان انتهای يک جدول به کار می رود .

65 < th > برای ايجاد يک سر عنوان برای جدول به کار می رود .

66 < thead > برای ايجاد يک سر عنوان برای جدول به کار می رود .

67 < title > برای ايجاد متن tooltip درباره عناصر به کار می رود .

68 < tr > برای ايجاد يک سطر جدول به کار می رود .

69 < tt > باعث نمايش متن به صورت نوشته های تلگراف به کار می رود .

70 < u > برای خط زيردار کردن نوشته به کار می رود .

71 < ul > برای ايجاد ليست های نشانه ای به کار می رود .

72 < var > برای نمايش متن همانند محيط های برنامه نويسی به کار می رود .

73 < !-- ... -- > برای ارائه توضيحات دلخواه در صفحه HTML به کار می رود .

74 < !DOCTYPE > نوع و نسخه زبان برنامه نويسی مورد استفاده در صفحه وب را مشخص می کند .

پاورپوینت حجم

پاورپوینت حجم

برای دانلود بر روی کلمه زیر کلیک کنید

 

دانلود

پاورپوینت آمریکا

پاورپوینت آمریکا

برای دانلود بر روی کلمه زیر کلیک کنید

 

دانلود

پاورپوینت کانی ها

پاورپوینت کانی ها

برای دانلود بر روی کلمه ی زیر کلیک کنید

 

دانلود

ساعت در QBasic

                    

    ساعت در کیوبیسیک

با نوشتن کد ها در کیوبیسیک شما یک ساعت دارید

ادامه نوشته

آستیماتیسم

استیگمات

 

آستیماتیسم

 

آستیگماتیسم که در اصطلاح رایج با لفظ «آستیگمات» شناخته می شود، بیماری رایج چشمی است که دید را با مشکل مواجه می کند و این مشکل می تواند توسط عینک، لنز و یا عمل جراحی برطرف شود.

 

دلیل اصلی بروز این وضعیت به این خاطر است که چشم به صورت کامل کروی نیست و این موضوع باعث بوجود آمدن خطای انکساری می شود. آستیگماتیسم تقریبا در همه افراد وجود دارد و تنها شدت و ضعف آن بین افراد متفاوت است. برای تصحیح این خطا معمولا از عینک، لنز و یا جراحی کمک گرفته می شود.

چشم انسان کروی است و در شرایط عادی زمانی که نور به داخل چشم راه میابد، ممکن است منکسر و یا منحرف شود و با این شرایط یک تصویر واضح از منظره، در مغز جای می گیرد. اما چشمی که دچار آستیگماتیسم است، بیشتر به شکل توپ راگبی و یا انتهای یک قاشق در می آید. برای این دسته از افراد زمانی که نور وارد چشم می شود، نور به جهات بیشتری منکسر می شود و همین پدیده سبب می شود تا وی تنها نقطه خاصی را واضح ببیند و بقیه نقاط در فواصل دیگر به صورت تار و یا مواج دیده شوند.

دلیل آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم یک پدیده رایج و طبیعی است که به واسطه آن، دید چشم تار و یا ناهموار می شود اما دلیل اصلی آن تا کنون کشف نشده است.

نشانه های آستیگماتیسم چیست؟

افرادی که دارای آستیگماتیسم تشخیص داده نشده هستند دارای تار بینی هستند. اما ممکن است این موضوع، خستگی و یا خشکی چشم نیز باشد. هرچند که این نشانه ها ممکن است نشانه آستیگماتیسم نباشد، بهتر است در صورتی که این نشانه ها را تجربه کرده اید به چشم پزشک مراجعه کنید.

آستیگماتیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

چشم پزشک شما به راحتی با نگاه کردن به درون چشم شما می تواند آستیگماتیسم شما را تشخیص دهد. آستیگماتیسم ممکن است سبب اختلالات دیگر چشمی همچون دوربینی و نزدیک بینی شود. به سبب اینکه آستیگماتیسم به آهستگی پیشرفت می کند، بهتر است به محض اینکه متوجه تغییرات شدید به چشم پزشک مراجعه کنید.

آستیگماتیسم چگونه مداوا می شود؟

تقریبا تمامی اختلالات دید ناشی از آستیگماتیسم را می توان توسط عینک و یا لنز برطرف کرد. برای افرادی که به میزان کم آستیگماتیسم مبتلا هستند، نیازی به استفاده از لنز نیست و تنها در صورتی که آستیگماتیسم متوسط و شدید باشد می توان از لنز برای اصلاح دید استفاده کرد.

شیشه های اصلاح دید (لنز های تماسی یا عینک)

برای آستیگماتیسم، معمولاً یک لنز نرم مخصوص که توریک نام دارد تجویز می شود. این دسته از لنزها قابلیت منحرف کردن نور در یک جهت را بیشتر از جهات دیگر دارند. همچنین دسته دیگری از لنزها وجود دارند که لنز سخت نامیده می شوند. این دسته از لنز ها برای افرادی که مبتلا به آستیگماتیسم شدید هستند تجویز می شود. پزشک شما بعد از انجام معاینات، لنز متناسب با نیاز شما را به شما معرفی خواهد کرد.

جراحی انکساری

راهی دیگر برای درمان آستیگماتیسم، تغییر شکل قرنیه توسط جراحی انکساری و یا توسط لیزر است. از آنجایی که بیشتر از یک نوع جراحی انکساری وجود دارد، بسته به شرایط ممکن است از حالت خاصی از جراحی استفاده شود.

جراحی های انکساری نیازمند داشتن چشم سالم است که دارای مشکلات شبکیه، زخم قرنیه و یا دیگر بیماری های چشمی نباشد. همانطور که تکنولوژی پیشرفت می کند، توجه به این موضوع حائز اهمیت است که برای شرایط شما کدامیک از گزینه ها می تواند بهتر باشد و انتخاب کدام نوع از جراحی انکساری و یا درمان های دیگر مناسب شماست.

سایت های فیزیک با توضیح فارسی

 

سایت های فیزیک با توضیح فارسی

ادامه نوشته

فصل نور علوم دوم راهنمایی

 

فصل نور علوم دوم راهنمایی

ادامه نوشته

فصل موج علوم دوم راهنمایی

 

فصل موج علوم دوم راهنمایی

ادامه نوشته

ساختمان سلول ۲

 

ساختمان سلول ۲

ادامه نوشته

آزمون های مدرسه شهید اژه ای ۲

آزمون های مدرسه شهید اژه ای ۲

سوال این ماه

 

نایت اسکین

چگونه مي شود كه دو مرد نسبت به هم دايي باشند و هم خواهر زاده

؟

لطفا جواب های خودتان را در نظرات بگذارید

نایت اسکین